perjantai 10. toukokuuta 2013

naisena olemisen jalo taito

nyt kun olen alkanut lähinkirjastoni vakkarikävijäksi, olen löytänyt kirjoja, joihin en aiemmin ehkä olisi törmännyt. jos luen esimerkiksi lehdestä jostakin kiinnostavasta kirjasta, laitan sen heti kotikirjastoon varaukseen ja odottelen innolla sen saapumista noudettavaksi.

viime viikolla luokseni saapui caitlin moran. brittiläinen kolumnisti ja tv-kriitikko on tunnettu ärhäkkänä feministinä. ärhäkkänä, mutta ei raivostuttavana, voin lisätä kirjaa luettuani.

itse olen pitkään ollut vaikeuksissa feminismi-sanan kanssa. koska en ole saanut tyydyttävää vastausta siihen, että mitä feminismi oikeasti on ja mitä se ei ole, en ole voinut muodostaa siitä mielipidettäni.

sitten caitlin moran tuli elämääni ja kertoi minulle yksinkertaisesti, helposti ja kiihkoilematta, mistä asiassa on kyse. ja ilmoitti saman tien myös sen, mihin leiriin tästä lähin kuulun.


olen lukenut kirjaa vasta vajaan kolmasosan, mutta nyt jo aivan koukussa. moranin jutut ovat välillä todella räväköitä, sellaisia, että huh huh enpä tuota uskaltaisi itse sanoa ääneen. mutta hän uskaltaa, ja se on mahtavaa. olen rätkättänyt hillittömästi kirjaa lukiessani, ja välillä lukenut ääneenkin. h parka on korvat punaisina joutunut kuuntelemaan :D


kiitti caitlin! ja ehdottomat suositukset kaikille naisille (JA miehille).

Ei kommentteja: